Application of the Problem Posing Approach to Improve Thematic Learning Outcomes of Class V A Students at SD Negeri 014 Rambah

  • Rinja Efendi STKIP Rokania
  • Leni Marlina STKIP Rokania

Abstract

This study aims to improve student thematic learning outcomes through the application of the Problem Posing approach. From the initial research data, student learning outcomes are still low, as evidenced by 19 students only 36.85% of students who complete and 63.15% of students do not complete below the KKM 75 that has been set by the school. This type of research is classroom action research conducted in 2 cycles, consisting of planning, implementation, observation and reflection. The subjects of this study were fifth grade students of SD Negeri 014 Rambah. Data collection techniques using tests and observations. The research instrument used observation sheets and learning outcomes test questions. The results showed that after doing research on learning outcomes in the first cycle of meeting 1 obtained 63.16% of students completed, in the first cycle of meeting 2 increased to 79.95% of students who completed, in the second cycle of meeting 1 obtained 84.2% of students completed and at cycle II meeting 2 increased to 89.48% of students completed. It can be concluded that the research on the application of the Problem Posing approach to Improving Thematic Learning Outcomes of Grade V Students of SD Negeri 014 Rambah is said to be successful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrilia, dkk. 2014. Penerapan Problem Posing Pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV A SD Negeri 01 Metro Barat. Jurnal FKIP UNILA. Volume 1. no.1, hal.1-12.
Agustiani, Siti. 2016. Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Pemanfaatan Media Power Point Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran. Volume 3 no. 2, hal. 120-128.
Aini, Q dan Relmasira, SC. 2018. Penerapan Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Kontekstual Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas I SD. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan. Volume 1, no. 2, hal. 124-132.
Anas, Sudijono, 2012. Evaluasi Pendidikan. Ranika Cipta.
Arikunto. Suharsimi. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Evi, Puri. 2014. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Media Komik pada Siswa Kelas III SD Karanggondang Kabupaten Bantul Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Trihayu: Pendidikan Ke-SD-an. Volume 1, no. 1, hal. 43-38.
Prasetya, dkk. 2014. Pendekatan Problem Posing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV C SD Negeri 06 Metro Pusat. Jurnal FKIP UNILA. Volume 1. no.1, hal.13-24.
Putri, Eliza dan Desyandari. 2019. Penggunaan Media Audio (Lagu) Dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. Volume 1, no. 3, hal. 233-236.
Resnani. 2019. Penerapan Model Discovery Learning Untuk Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V C SDIT Generasi Rabbani Kota Bengkulu. Jurnal PGSD. Volume 12, no. 1, hal. 9-14.
Rusnan. 2012. Model-Model Pembelajaran. Depok: Raja Grafindo.
Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sriwenda, dkk. 2013. Penerapan Pembelajaran Model Problem Posing Untuk Meningkatkan Kreativitas dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Laju Reaksi Kelas XI IPA 5 SMA Negeri 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia. Volume 2, no. 1, hal. 11-19.
Sudjana, Nana. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya.
Sugiantara. 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik dengan Peta Konsep Pada Materi Trigonometri di Kelas XI SMK. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Matematika Volume 2 no.5 hal 9-17.
Suryosubroto. 2012. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Syah, Muhibbin. 2012. Psikologi Belajar (Ed. Revisi-12). Jakarta: PT. Rajawali Pres.
Syahriani. 2016. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Menggunakan Metode Problem Posing Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SD Negeri 167645 Tebing Tinggi. Jurnal ESJ. Volume 6, no.2, hal. 145-152.
Thobroni, M & Arif Mustofa. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Tirtarahardja, Umar & La Sulo. 2012. Pengantar Pendidikan Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Trianto. 2011. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik. Surabaya: Kencana Prenada Media Group.
Turdjai. 2016. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Triadik. Volume 15, no. 2, hal. 17-29.
Wulandari, dkk. 2018. Penerapan Model Problem Posing Learning (PPL) Untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Muatan Bahasa Indonesia Siswa Kelas 4 SD Salatiga 02. Jurnal Mitra Pendidikan (JPM). Volume 2, no. 3, hal. 241-255.
Rinja Efendi. (2019a). Jurnal basicedu. PENGARUH MANAJEMEN KELAS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SD NEGERI 002 KECAMATAN RAMBAH SAMO, 3, 788–794.
Rinja Efendi. (2019b). The Effect Of Students Motivation Toward Students Achievement Grade V At Elementary School Kecamatan Rambah Hilir Kabupaten Rokan Hulu Riau Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Rambah Hilir Kabupate. Primary Education Journal, 1(3).
Published
2022-12-11
How to Cite
EFENDI, Rinja; MARLINA, Leni. Application of the Problem Posing Approach to Improve Thematic Learning Outcomes of Class V A Students at SD Negeri 014 Rambah. Indonesian Journal of Basic Education, [S.l.], v. 5, n. 3, p. 256 - 262, dec. 2022. ISSN 2615-8523. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/IJOBE/article/view/621>. Date accessed: 28 jan. 2023. doi: https://doi.org/10.56313/ijobe.v5i3.621.