Hubungan Literasi Sekolah Terhadap Minat Membaca Pada Siswa Sekolah Dasar

  • Muhammad Yusnan Universitas Muhammadiyah Buton
  • Kamasiah Kamasiah STAI YPIQ Baubau
  • Karim Karim Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kendari

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between school literacy and interest in reading in elementary school students. This type of research uses quantitative research. This survey uses a closed survey by distributing questionnaires directly to informants. The purpose of distributing this survey is to ensure that informants obtain complete data about the problem without worrying about the answer. The data analysis technique in this research is the Normality Test and the Linearity Test. The results of this study show that the frequency distribution of the school literacy movement variable is at an interval score of 57.73 ≤ X ≤ 67.36 in the medium category with a frequency of 16 students, while the reading interest variable is at an interval score of 50.00 ≤ X ≤ 59.00 in the medium category with a frequency of 16 students. In a simple correlation analysis between school literacy movement and reading interest there is a strong relationship because the Pearson Correlation value is 0.642 where this value is in the range between 0.61 – 0.80. In addition, the value of the ginifiance is also 0.001 < sig 0.05. There is a significant relationship between school literacy and interest in reading in elementary school students.

References

Agustina, M. (2013). Pemanfaatan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI), 12, 8–12.
Apriyeni, O., Syamsurizal, S., Alberida, H., & Rahmi, Y. L. (2021). Validitas Booklet pada Materi Bakteri untuk Peserta Didik Kelas X SMA. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 8–13. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.33805
Arsyad. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo.
Asmaranti, W., Pratama, G. S., & Wisniarti. (2018). Desain Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Pendidikan Karakter. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia.
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.
Dharmayanti, W., Verawardina, U., & Widya Nurcahyo, R. (2018). Analisis Dan Perancangan E-Learning Adaptif Berdasarkan Gaya Belajar Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital Di Smk Negeri 7 Pontianak. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 16(2), 162. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v16i2.2046
Dwiharja, L. M. (2015). Memanfaatkan Edmodo Sebagai Media Pembelajaran Akuntansi. Prosiding Seminar Nasional 9 Mei 2015, 332–344.
Hikmawan, T., & Sarino, A. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Edmodo Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 226. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9459
Lestari, Threea. Helendra, Ristiono, S. F. (2020). Pengaruh Pemberian Tugas Rumah Mind Map Sebelum Penerapan Model Pembelajaran Aktif Giving Question and Getting Answer Terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik Di Smpn 27 Padang. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(2), 137–144. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v6i2.6420
Musfiqon, & Nurdyansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Nur, M. (2021). Media Pembelajaran E-Learning Menggunakan Aplikasi Edmodo Dalam Masa Pandemi. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 1–5. https://doi.org/10.55215/pedagogia.v13i1.2743
Prajana, A. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Untuk Media Pembelajaran Dalam Lingkungan Uin Ar-Raniry Banda Aceh. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 122. https://doi.org/10.22373/cs.v1i2.1980
Puspitadewi, S. (2014). Profil LKS Materi Perubahan Lingkungan Berorientasi Kurikulum 2013 untuk Melatihkan Berpikir Kritis Siswa. Bioedu, 3(3), 571–579.
Putri, S. R., Wahyuni, S., & Suharso, P. (2017). Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Jember. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 117–125.
Ramadan, R. R., Safei, S., Damayanti, E., & Jamilah, J. (2021). Strategi belajar overlearning menggunakan media edmodo dapat meningkatkan motivasi belajar biologi peserta didik. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 10(1), 30–43. https://doi.org/10.26877/bioma.v10i1.7176
Riduwan. (2012). Metode & Teknik Menyusun Proposal Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Rosyidah, Kartini, T., & Kantun, S. (2018). Penggunaan media edmodo untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 13(2), 78–84. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i2.10878
Rulviana, V. (2018). Implementasi Media Edmodo Dalam Mata Kuliah Pengembangan Kurikulum Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2361
Suriadhi, G., & Tastra, I. D. K. (2014). Pelajaran IPA Kelas IVIII DI SMP Negeri 2 Singaraja. Edutech, 2(1).
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Wardani, T. I. (2017). Analisis Model Kemanfaatan Dan Kemudahan Teknologi Dalam Menggunakan Aplikasi E-Learning Edmodo. Adbis: Jurnal Administrasi Dan Bisnis, 11(2), 177. https://doi.org/10.33795/j-adbis.v11i2.28
Published
2023-07-26
How to Cite
YUSNAN, Muhammad; KAMASIAH, Kamasiah; KARIM, Karim. Hubungan Literasi Sekolah Terhadap Minat Membaca Pada Siswa Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 172 -181, july 2023. ISSN 2548-4141. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/711>. Date accessed: 12 jan. 2025. doi: https://doi.org/10.37728/jpr.v8i2.711.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.