Validitas Multimedia Interaktif Berbasis Android Terintegrasi Ispring Pada Materi Protista Kelas XSMA

  • Fira Farizka Universitas Negeri Pdang
  • Lufri Lufri Universitas Negeri Padang
  • Syamsurizal Syamsurizal Universitas Negeri Padang
  • Relsas Yogica Universitas Negeri Padang

Abstract

Technology and information in the era of the Industrial revolution 4.0 greatly affects all aspects of life in the field of education. The use of technology in the learning process makes students more active in learning. Likewise with the 2013 curriculum which requires students to study and seek information about independent learning materials. Therefore, learning media is needed that can increase interest and motivation to learn. One of the media that can be used is interactive multimedia based on Android. This research was conducted to test the validity of the integrated Android-based interactive multimedia on the protist material for class X SMA to be developed. This multimedia was developed using three stages of a 4-D model, namely define, design, and develop. The object of this research is interactive multimedia based on Android integrated in protist material for class X SMA. The multimedia was validated by 2 biology lecturers, FMIPA UNP and 1 biology teacher at SMAN 12 Padang by providing a validation questionnaire. The results of this study are interactive multimedia based on Android integrated in the protist material of class X SMA has an average value of 83,26 and is included in the valid category.

References

Ahyar, Rania; Lufri; dan Ramadhan. S. (2014). Pengembangan Multimedia Pada Materi Struktur dan Fungsi Organ Manusia Untuk Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas yang Inovatif Di Sekolah. Jurnal Kolaboratif, 22.

Alhafidz, M. R. L & Agung, H. (2018). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi. 123.

Delfira, A; Ardi; Relsas. Y; dan Sa’adiatul, F. (2021). Validitas Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Edmodo Pada Materi Sistem Reproduksi Kelas XI SMA. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 34.

Hasanah, Umrotul & Lukman, Nulhakim. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. Jurnal Penelitian dan Pembelajran IPA, 92.

Hidayat. R; Lufri; Dezi. H; dan Rahmawati. D. (2019). Validitas Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Edmodo Pada Materi Kingdom Protista Kelas X SMA/MA. Atrium Pendidikan Biologi, 106

Istiqlal, Muhammad. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 43-54.

Januarti, E.N & Hendrastomo, Grendi. (2018). Inovasi Pembelajaran Sosiologi Kurikulum 2013 Melalui Penembangan Media Pembelajaran Berbais Teknologi Informasi. Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, dan Antropologi, 72-91.

Kartono, Gamal; Mesra; dan Azis, A.C.K. (2019). Pengembangan Media Ajar Grafis Komputer Materi WPAP Dalam Bentuk E-Book dan Video Tutorial Bagi Mahasiswa Seni Rupa. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 128-132.

Kumalasani. M. P. (2018). Kepraktisan Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2.

Kurniawan, Otang & Noviana, Eddy. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Keterampilan, Sikap, dan Pengetahuan. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau. 390.

Kuswanto, Joko & Radiansah, Ferri. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 15-20.

Lase, Delipitier. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Sunderman, 29.

Mutrikoh. (2020). Pengembangan Multimedia Powerpoint Berbasis Ispring 8 Pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Pontianak: FKIP Untan Pontianak. 3.

Paramita, Ratna; Panjaitan, R.G.P; dan Ariyati, Eka. (2018). Pengembangan Booklet Hasil Investigasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. (JIPI) Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA, 83-88.

Purwanto, N. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya. 103.

Rasyid, Nefrisa & Relsas, Y. (2022). Analisis Kebutuhan: Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk APK (Android Packaging Kit) Untuk SMA/MA. Biodidaktika: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 109.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tafonao, Talizaro, (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 103-114.
Published
2023-01-12
How to Cite
FARIZKA, Fira et al. Validitas Multimedia Interaktif Berbasis Android Terintegrasi Ispring Pada Materi Protista Kelas XSMA. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 310 - 317, jan. 2023. ISSN 2548-4141. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/601>. Date accessed: 20 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.37728/jpr.v7i3.601.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.