MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN METODE INKUIRI PADA SISWA KELAS IX-1 SMP NEGERI 177 JAKARTA SEMESTER 1 TAHUN AJARAN 2016/2017

  • Eno Eno SMP Negeri 177 Jakarta

Abstract

The purpose of the study was to find out the effectiveness of the inquiry method in improving social studies learning outcomes for developing and developed countries for class XI-1 students of SMP Negeri 177 Jakarta Semester 1 of the 2016/2017 academic year. The research method is classroom action research. Data collection techniques with observation and multiple choice tests. The sample is 35 students in class XI-1 SMP Negeri 177 Jakarta. Data analysis techniques with percentages. The result of the research is that learning with inquiry-based teaching for social studies material in developing and developed countries has a positive impact on improving student achievement which is marked by an increase in student learning mastery in each cycle, namely cycle I (62.50%), cycle II (85.00 %), cycle III (100%).

References

Armin, (2008). Pembelajaran IPS Melalui Model Cooperative Leraning Teknik Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bandung Universitas Pendidikan Indonesia : Tidak diterbitkan
Budi, W dkk (2008). Ilmu Pengetahuan Sosial. : Jakarta. Depdiknas
Chaerul, Anwar, (2010).Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampialn Proses Siswa dalam Pembelajaran IPS pada Konsep Penyesusian Diri Makhluk Hidup melalui Pendekatan Inkuiri: Skripsi UPI Bandung : Tidak diterbitkan
Depdiknas, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sekolah Dasar Mata pelajaran IPS SD/MI. Jakarta : Depdiknas
Fidianti,Fifi, (2008). Jika Pembelajaran IPA tentang Konsep Pesawat Sederhana menggunakan Pendekatan Keterampilan Proses. Hasil Belajar Siswa. Skripsi UPI Bandung : tidak diterbitkan
Hidayat, Bara. (2008). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Model Pembelajaran Inkuiri. Skripsi UPI Bandung : Tidak diterbitkan
Handayani, Imas (2010). Peningkatan Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran IPS melalui Keterampilan Proses: Skripsi UPI Bandung : Tidak diterbitkan
Inquiry Page. (2004). Inquiry Process tersedia Http:/www. Inquiry.UIUC.edu/inquiry/definition.php3
Inquiry Page, (2004). Our Definition of inquiry. Tersedia : http :// www.inquiry.uiuc.edu /inquiry/definition.php3
Kusmiati, Endang (2008). Peningkatan Penguasaan Konsep Pesawat Sederhana menggunakan Pendekatan Keterampilan Proses,. Hasil Belajar Siswa. Skripsi UPI Bandung : Tidak diterbitkan
Nurwahidah, (2008). Dengan Menggunakan Pembelajaran Model Lerning Cycle Diharapkan Penguasaan Konsep Siswa pada Pembelajaran IPA akan Lebih Baik dan Meningkat. Skripsi UPI Bandung : tidak diterbitkan
Sujana.N.Dkk.(2004) Pendidikan dan Penilaian Pendidikan. Bandung : Sinar Baru Algesindo
Susilawati, Endang, (2008).Pemanfaatan Model Bertanya oleh Guru untuk meningkatkan Kemampauan Siswa dalam Mengajukan Pertanyaan Prodiuktif. Bandung UPI : Tidak diterbitkan
Teguh Irianto, (2004), Eksperimen sains SD. Jakarta .Erlangga
Sanjaya, Wina. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta. Prenda Media Group
Yustita. 2008. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya
Published
2021-06-13
How to Cite
ENO, Eno. MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN METODE INKUIRI PADA SISWA KELAS IX-1 SMP NEGERI 177 JAKARTA SEMESTER 1 TAHUN AJARAN 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 144 - 152, june 2021. ISSN 2548-4141. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/413>. Date accessed: 29 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.37728/jpr.v6i1.413.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.