MENGUKUR PENGARUH KEHADIRAN PADA PEMBELAJARAN DARING TATAP MAYA TERHADAP CAPAIAN KOMPETENSI KOGNISI PESERTA DIDIK KELAS XII SMA NEGERI 1 SUNGAILIAT KABUPATEN BANGKA

-

  • Suhendra Suhendra SMA Negeri 1 Sungailiat

Abstract

The purpose of this research is to find information related to (1) the categogy of casual connection between students’ presence in online virtual learning process to cognitive competence achievement. (2) the greatness of students’ presence effect in online virtual learning process to cognitive competence achievement. This is evaluation research with quantitative approach. The datas used in this research are primer data which is cognitive competence achievement collected by test, the presence degree found through observation and the degree of serving satisfaction got by question. Statistical test used in research is simple regression analysis. On the 5 % significant phase, it can be concluded that (1) the students’ presence in the online virtual learning process has low category of casual connection to cognitive competence achievement, (2) the effect of students’ presence in the online virtual learning process to cognitive competence achievement is 4,47%.

References

Aliwanto. (2017). Analisa Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Konseling GUSJIGANG Vol. 3 No. 1 (Januari-Juni 2017). Diunduh 13 Maret 2021 dari https://jurnal.umk.ac.id/index.php/gusjigang/article/view/1112/1066 .
Arifin A. A. & Ratnasari S. (2017). Hubungan Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Konseling Andi Mutappa Volume 1 Nomor 1 Februari 2017. Diunduh 18 Maret 2021 dari https://media.neliti.com/media/publications/177184-ID-hubungan-minat-melanjutkan-pendidikan-ke.pdf.
Amadea, K. & Ayuningtyas, M. D. (2020). Perbandingan Efektivitas Pembelajaran Sinkronus dan Asinkronus pada Materi Program Linear. Jurnal Primatika Volume 9, Nomor 3, Desember 2020. Diunduh 22 Maret 2020 dari https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/primatika/article/download/366/214/.
Damayanthi, A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 pada Perguruan Tinggi Keagamaan Katolik. Journal Edutech 19 (3) 2020. Diunduh 15 Maret 2020 dari https://ejournal.upi.edu/index.php/edutech/article/view/26978/pdf.
Fauza, N., Ernidawati & Syaflita, D. (2020). Difficulty Analysis of Physics Student in Learning Online During Pandemic Covid-19. Jurnal Geliga Sains (JGS): Jurnal Pendidikan Fisika 8(1) 49-55, 2020. Diunduh 20 Maret 2020 dari http://dx.doi.org/10.31258/jgs.8.1.49-54.
Harnani, S (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Diunduh 15 Maret 2021 dari https://bdkjakarta.kemenag.go.id/berita/efektivitas-pembelajaran-daring-di-masa-pandemi-covid-19 .
Haryoko, S. (2009). Efektivitas Pemanfaatan Media Audio Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi @ Elektro Vol 5 No. 1 Maret 2009. Diunduh 13 Maret 2021 dari https://docplayer.info/30865133-Efektivitas-pemanfaatan-media-audio-visual-sebagai-alternatif-optimalisasi-model-pembelajaran.html.
Intizar, R. (2020). Aplikasi Video Conference: Pemanfaatan serta Potensinya untuk Kolaborasi Ilmu Pengetahuan di Masa Pandemi. Diunduh 15 Maret 2021 dari https://www.researchgate.net/publication/348819122_APLIKASI_VIDEO_CONFERENCE_PEMANFAATAN_SERTA_POTENSINYA_UNTUK_KOLABORASI_ILMU_PENGETAHUAN_DI_MASA_PANDEMI.
Hyder, K., Kwinn, A., Miazga, R., & Murray, M. (2007). The E-Learning Guild’s Handbook on Synchronous E-Learning Guild. Santa Rosa: California: the E-Learning Guild. Diunduh 13 Maret 2021 dari https://www.elearningguild.com/pdf/4/synchronousbook.pdf.
Kemdikbud. (2017). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa
Khaeruddin. (2015). Kualitas Instrumen Tes Hasil Belajar. Jurnal Madaniyah, Volume 2 Edisi IX Agustus 2015, (https://media.neliti.com/media/publications/195121-ID-kualitas-instrumen-tes-hasil-belajar.pdf, diakses pada 13 Maret 2021)
Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi dalam Belajar. Lantanida Journal Vol. 4 No. 2, 2016. Diunduh 16 Maret 2021 dari https://media.neliti.com/media/publications/287678-pengaruh-motivasi-dalam-pembelajaran-dc0dd462.pdf .
Nabilah, M. (2020) Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Momentum dan Impuls. JIPPF, Vol.1 Edisi 1 Agustus 2020. Diunduh 14 Maret 2021 dari https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf .
Nurtanto, M. (2015) Implementasi Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif, Psikomotorik dan Afektif Siswa di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi Vol 5 Nomor 3, November 2015. Diunduh 13 Maret 2021 dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/download/6051/5365.
Pujiastuti, S. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Pendidikan Anak. Kedaulatan Rakyat 3 Juli 2020. Diakses 22 Maret 2020 dari https://surveymeter.org/id/node/568.
Sugiyono. (2002). Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV Alfabeta, 2002
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2007
Wahyuddin & Nurcahaya (2018). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pembelajaran Aktif Tipe Everyone is A Teacher Here (ATH) Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Takalar. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Vol. 2 No. 1, Juni 2018. diunduh 11 Maret 2021 dari https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/alkhawarizmi/article/view/4500.
Wardoyo, E. (2021). Pembelajaran Daring Sinkron dan Asinkron Produk Kreatif dan Kewirausahaan. Diakses 9 Maret 2021 dari https://ayoguruberbagi.kemdikbud.go.id/artikel/pembelajaran-daring-kemasan-produk/.
Widodo, A. & Nursaptini. (2021). Problematika Pembelajaran Daring dalam Persfektif Mahasiswa. Elementary School Education Journal Volume 4 Nomor 2 Agustus 2020. Diunduh tanggal 20 Maret 2020 dari http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/pgsd/article/view/5340/3284
Published
2021-03-30
How to Cite
SUHENDRA, Suhendra. MENGUKUR PENGARUH KEHADIRAN PADA PEMBELAJARAN DARING TATAP MAYA TERHADAP CAPAIAN KOMPETENSI KOGNISI PESERTA DIDIK KELAS XII SMA NEGERI 1 SUNGAILIAT KABUPATEN BANGKA. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 91 - 100, mar. 2021. ISSN 2548-4141. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/378>. Date accessed: 17 may 2021. doi: https://doi.org/10.37728/jpr.v6i1.378.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.