PROFIL DAN POLA LITERASI REMAJA DALAM PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL: KAJIAN PADA SISWA SMA NEGERI 1 MERAWANG KABUPATEN BANGKA

  • Aegustinawati Aegustinawati SMA Negeri 1 Merawang
  • Soemedi Hadiyanto Balai Latihan Tenaga Kesehatan Provinsi Papua

Abstract

Adolescents in storm and stress conditions need to actively optimize their social media literacy, especially to optimize the learning process. The research aims to describe the socio-economic background related to literacy patterns and maps in the use of social media for adolescents at SMA Negeri 1 Merawang. Descriptive quantitative research method with a sample of 332 students from 414 students (80.19%), conducted March 1-5, 2021, using the googleforms feature and distributed via WhatsApp. The measuring instrument is a structured list of questions, processed using the SPSS for Windows program. The results show that the parents' income is below the provincial minimum wage but can still access social media using a data network that is purchased every month. Adolescents use social media as a medium to sell online. The use of social media is dominated by WhatsApp (94.67%), Instagram (60.87%) and Facebook (20.81%). Adolescent social media literacy is passive and not yet productive, namely writing and creating creative video content. Improving the quality of learning is by optimizing communication through social media and creating innovative and creative learning events

References

Affandy H., Aminah N.S, Supriyanto A. 2019. Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Fluida Dinamis Di SMA Batik 2 Surakarta. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika (JMPF). Volume 9 Nomor 1 2019, 25-33.
BPS Provinsi Kepulauan Bangka Belitung (2019). Profil Kemiskinan Kepulauan Bangka Belitung Maret 2019. No. 46/07/19/Th. XII, 15 Juli 2019, p.1-10.
BPS Provinsi Kepulauan Bangka Belitung (2020). Berita Resmi Statistik; Indeks Pembangunan Manusia (IPM) Kepulauan Bangka Belitung Tahun 2020. No. 77/12/20/Th. XVI, 15 Desember 2020, p.1-10.
Diina, N. (2013). Persepsi remaja dan orang tua terhadap penggunaan facebook. Jurnal Ilmiah Maharemaja Universitas Surabaya, 2(1), 2013. p.1-20.
Kertamukti, R., Nugroho, H. dan Wahyono, S.B. (2018). Komunikasi Visual: Fantasi Tubuh Wanita Kelas Menengah di Instagram. Jurnal Kajian Komunikasi, 6(2), p. 231–246.
Mulawarman dan Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Buletin Psikologi, 25(1), p. 36-44. https://doi.org/10.22146/ buletinpsikologi.22759.
OECD. 2019. Programme for International Student Assessment (PISA) Result From PISA 2018. Indonesia-Country Note-PISA 2018 Results. Volumes I-III, p. 1-10.
Pangestika, N.L. (2018). Skripsi. Pengaruh pemanfaatan media sosial Whatsapp terhadap penyebaran informasi pembelajaran di SMA Negeri 5 Depok. Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah. Jakarta. 126p.
Paramitha, A. A., dan Nurdibyanandaru, D. (2013). Hubungan pola asuh permissive-indulgent dengan kecerdasan emosional pada remaja awal. Jurnal Psikologi Kepribadian dan Sosial, 2(2), p. 64-70.
Pertiwi U.D, Atanti R.D, Ismawati R, 2018. Pentingnya Literasi Sains pada Pembelajaran IPA SMP Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), Volume 01, Nomor 01, 2018, pp: 24~29.
Purwaningtyas F. (2018). Literasi Informasi dan Literasi Media. Jurnal Iqra’ . Volume 12 No.02, 2018. p. 1-9.
Putro, K.Z. 2017. Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama. Volume 17, Nomor 1, 2017, p. 25-32.
Santoso S. (2019). Menguasai Statistik dengan SPSS 25. Jakarta : Elex Media Komputindo Kompas Gramedia. 467p.
Sherlyanita, Kurnia, A. dan Rakhmawati, N.A, 2016. Pengaruh dan Pola Aktivitas Penggunaan Internet serta Media Sosial pada Siswa SMPN 52 Surabaya. Journal of Information Systems Engineering and Business Intelligence, Vol. 2, No. 1, April 2016, p. 21-22.
Watie, E.D.S. (2011). Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media). The Messenger, Volume III, Nomor 1, Edisi Juli 2011, p. 69-75.
Yulyana, N.L., Yuliana A. dan Wuryani, W, (2019). Pengaruh kegiatan Literasi pada peningkatan minat baca siswa SMA. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia). Volume 2 Nomor 2, Maret 2019, p. 223-228
Published
2021-03-24
How to Cite
AEGUSTINAWATI, Aegustinawati; HADIYANTO, Soemedi. PROFIL DAN POLA LITERASI REMAJA DALAM PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL: KAJIAN PADA SISWA SMA NEGERI 1 MERAWANG KABUPATEN BANGKA. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 61 - 75, mar. 2021. ISSN 2548-4141. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/376>. Date accessed: 17 may 2021. doi: https://doi.org/10.37728/jpr.v6i1.376.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.