NILAI-NILAI PENDIDIKAN DALAM NOVEL DIA ADALAH KAKAKKU KARYA TERE LIYE DAN IMPLIKASI TERHADAP PENDIDIKAN
Indonesia
Abstract
This research is a qualitative study using descriptive methods. The data collection technique used in this research is the study of documentation. Researchers identify and mark novel quotations that contain educational value. Data analysis technique used is in the opinion of Sugiyono (2008: 338-345), namely data reduction, data presentation and verification. Data validity test in this study was conducted by taking into account aspects of validity.
Through this novel He Is My Brother by Tere Liye, it is hoped that the values ​​of Religious education can be conveyed properly. Islamic education has to do with the practice of the lives of adolescents today, inviting them to become human beings who have good personalities and noble character. The educational values ​​of the hard work contained in the novel He Is My Sister in Tere Liye that we should look up to are attitudes that show genuine effort in resolving work and problem assignments. The values ​​of creative education that we should emulate, namely the ability to create, or creativity, are full of challenges and difficulties, and we must know that all obstacles are something that can trigger enthusiasm.
References
Ati, Lisa Sari Budi. 2017. Nilai-nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel Bulan Terbelah Dilangit Amerika Karya Hanum Salsabiela Rais dan Rangga Al Mahendra. Skripsi Pendidikan. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
Ihsan, Fuad. 2011. Dasar-dasar Kependidikan Komponen MKDK. Jakarta: Rineka Cipta.
Friedrich Frobel. 2002. Biography, Frobel’s Kindergarten Philosopy, The Kindergarten Curriculum. Jerman: State University
Hasan, Alwi. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Jrahli, Miskori. 2019. Analisis Nilai Sosial Dalam Novel Dia Adalah Kakakku Karya Tere Liye. Skripsi Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Palembang.
Liye, Tere. 2018. Dia Adalah Kakakku. Jakarta Selatan:Republika.
Muclas, Samani dan Hariyanto. 2011. Konsep dan Model Pendidikan Kerakter. Bandung: Rosda
Mulyadi, Yadi, Dkk. 2016. Intisari Sastra Indonesia. Bandung:Penerbit Yrama Widya.
Mudyaharjo. 2001. Pengantar Pendidikan Sebuah Studi Awal tentang Dasar-dasar Pendidikan pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Moleong, J. Lexy. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung:PT. Remaja Rosdakaya.
Nurla, Isna Aunillah. 2011. Panduan Menerapkan Pendidikan Karakter di Sekolah. Jakarta: Laksana.
Kurniawan, S. 2017. Pendidikan Karakter Konsepsi dan Implementasinya Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat. Yogyakarta:AR-Ruzz Media.
Priyatni, Endah Tri. 2010. Membaca Sastra dengan Ancangan Literasi Krisis. Jakarta:Bumi Aksara.
Rahtomo, Bayu Cahyo. 2014. Nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel Ameliya Karya Tere Liye dan Relevansinya Bagi Anak Usia Madrasah Ibtidaiyah (MI). Skripsi Pendidikan. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Rohidi Rohendi . 2000. Analisis Data. Yogyakarta: Penerbit buku baik.
Sakti, Reny Nawang. 2013. Nilai Pendidikan Karakter Novel Bumi Cinta Karya Habiburahaman El Shirazy dan Relevansinya Terhadap Materi Pembelajaran Sastra di SMA. Skripsi Pendidikan. Universitas Negeri Yogyakarta.
Samani, M. dan Hariyanto. 2016. Konsep dan Model Pendidikan. Bandung:PT Remaja Rosdakarya.
Solichin, dkk. 2015. Manajemen Masjid Sekolah Sebagai Laboratorium Pendidikan Konsep dan Implementasinya. Yogyakarta: Gava Media.
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Warisman. 2016. Membumikan Pembelajaran Sastra Yang Humanis. Malang:Universitas Brawijaya.
Wicaksono, Andre. 2017, Pengkajian Prosa Fiksi. Yogyakarta:Penerbit Garidhawaca.
Zuriah, Nurul. 2011. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Prespektif.