PENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS XI IIS.1 PADA MATERI TRANSFORMASI MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SAVI DI SMA NEGERI 2 RAMBAH HILIR T.P 2018/2019

  • Wangkuk Triono SMA Negeri 2 Rambah Hilir

Abstract

Expected competence in compulsory mathematics learning requires students to be more optimal in learning. Learning strategies and models used so far have not been able to improve student learning outcomes. Efforts are being made to resolve this problem using the Implementation of SAVI Type Cooperative Learning. The purpose of this study is that student learning outcomes improve through the Implementation of SAVI Type Cooperative Learning. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles. Each cycle consists of four steps: namely, planning, action, observation, and reflection. The subject of this research was class XI IIS.1 SMA Negeri 2 Rambah Hilir with 33 students. To get the data in this study, researchers used two instruments namely activity observation sheets and Mandatory Mathematics test results from students. Student activity for each indicator given was analyzed by using percentage techniques. Improved learning outcomes can be seen from the number of students who complete the KKM set by the school. The results of data analysis in cycles one and two show that there is an increase in student learning outcomes. The number of students who completed the KKM score increased from 45.45% in the previous UH to 66.67% in the first cycle and 84.85% in the second cycle. In general it can be concluded that the Implementation of SAVI Type Cooperative Learning can improve student learning outcomes.


 


Kompetensi yang diharapkan dalam pembelajaran Matematika Wajib menuntut siswa agar lebih maksimal dalam pembelajaran. Strategi dan model pembelajaran yang  digunakan selama ini belum dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Usaha yang dilakukan untuk menyelesaikankan permasalahan ini dengan menggunakan Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe  SAVI. Tujuan penelitian ini  adalah hasil belajar siswa meningkat melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe  SAVI. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilakukan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat langkah: yaitu, perencanaan, tindakan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah kelas XI IIS.1 SMA Negeri 2 Rambah Hilir dengan jumlah siswa 33 orang. Untuk mendapatkan data dalam penelitian ini, peneliti menggunakan dua instrument yaitu lembar observasi aktivitas dan hasil test Matematika Wajib dari siswa. Aktivitas siswa setiap indikator yang diberikan dianalisis dengan nmenggunakan teknik persentase. Peningkatan hasil belajar dapat dilihat dari jumlah siswa yang tuntas sesuai KKM yang telah ditetapkan sekolah. Hasil analisis data pada siklus satu dan dua menunjukkan bahwa ada peningkatan  hasil belajar siswa. Jumlah siswa yang tuntas sesuai KKM nilai pengetahuan mengalami peningkatan dari 45,45% pada UH sebelumnya menjadi 66,67% pada siklus I dan 84,85% pada siklus II. Secara umum bisa disimpulkan bahwa Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe  SAVI dapat meningkatkan hasil belajar siswa.

References

Meier,D.2004. The Accelerated Learning hand book. Bandung : Kaifa
Slameto, 2003. Belajar dan faktor-faktor yang mempenagruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, Robert. E. Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Terjemamahan Narulita Yusron. 2009. Bandung: Nusamedia
Published
2020-04-05
How to Cite
TRIONO, Wangkuk. PENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS XI IIS.1 PADA MATERI TRANSFORMASI MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SAVI DI SMA NEGERI 2 RAMBAH HILIR T.P 2018/2019. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 35-48, apr. 2020. ISSN 2548-4141. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/291>. Date accessed: 02 june 2020. doi: https://doi.org/10.37728/jpr.v5i1.291.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.