PENINGKATAN HASIL BELAJAR MEMBACA PEMAHAMAN DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN INSTAN ASSESSMENT PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS VI SDN 028 ROKAN IV KOTO

  • nurwati nurwati SD Negeri 001 Pagaran Tapah Darussalam

Abstract

This study aims to improve the learning ourtcomes of reading comprehension on the Indonesian language subjects students of class VI SDN 028 Rokan IV Koto Rokan Hulu. Result of research, that is the improvement of learning result read student comprehension from before action to cycle I and cycle II. At the before the result of learning result of reading comprehension of student only reach 67.05% with medium category. In the first cycle the learning achievement of reading comprehension of students has reached 70.23%, although not yet reached the completeness of individual or group, but the result of learning to read student understanding on cycle I increased from 67.05% to 70,23%. After the improvement of teacher and student activity in cycle II, the result of learning to read the students' comprehension is quite satisfactory by reaching an average of 77.50%.

References

Abdul Razak. 2003. Bahasa Indonesia Versi Perguruan Tinggi. Pekanbaru: Autografika
Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Kurikulum 2004 (Kurikulum berbasis Kompetensi Mata Pelajaran Bahas Indonesia SMA dan MA), Pekanbaru: Universitas Islam Riau.
Depdikbud. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.
Dimyati dan Mudjiono. 2002. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta.
Gimin. 2008. Instrumen dan Pelaporan Hasil Dalam Penelitian Tindakan Kelas, Pekanbaru.
Hartono. 2007. Strategi Pembelajaran, Pekanbaru, LSFK2P.
Hendry Guntur Tarigan. 1989. Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Rahim, Farida. 2007. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Rajawali pers.
Slameto, Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka cipta, 2003
Slamet. 2007. Dasar-dasar Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah dasar. Surakarta: Lembaga Pengembangan Pendidikan (LPP) UNS dan UPT. Penerbitan dan Percetakan UNS Press.
Surya. 2001. Kapita Selekta Kependidikan SD, Jakarta: UT

Silbermen. 2002, Active Learning, Yogyakarta: Yappendis,
Syaiful Bahri Djamarah. 2002. Psikologi belajar, Jakarta: Rineka cipta.
Sanjaya, Wina. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: PT. kencana,
Tim Yustisia. 2007. Panduan Lengkap KTSP, Yokyakarta.
Published
2018-07-14
How to Cite
NURWATI, nurwati. PENINGKATAN HASIL BELAJAR MEMBACA PEMAHAMAN DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN INSTAN ASSESSMENT PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS VI SDN 028 ROKAN IV KOTO. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 210 - 221, july 2018. ISSN 2548-4141. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/146>. Date accessed: 01 may 2024.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.