Pengembangan Booklet Berbasis Aplikasi Canva Pada Siswa SMP Materi Gerak Dan Gaya
Abstract
This research aims to describe innovative and creative learning media in the form of booklets using the Canva application in natural science learning about movement and force. This research was carried out at SMP Negeri 1 Rambah Hilir April-September 2024. This research used the Research and Development (R&D) development model with the ADDIE design, the stages involved included, (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) Implementation and (5) evaluation. However, this research only reached the implementation stage, namely the product revision stage after small group trials. The research population and sample were all 22 class VII students of SMP Negeri 1 Rambah Hilir, Rambah Hilir District. The research sampling technique used was total sampling. Data were collected using non-tests in the form of questionnaires and data were analyzed descriptively. The results of the research show that the development of a science booklet on motion and force as a whole is included in the "very feasible" category with an average percentage of 84.5%. Based on the validation of language experts with a percentage of 91.7%, it is included in the "very feasible" category, the validation of material experts with an average percentage of 69% is included in the "decent" category, and the validation of media experts with a percentage of 88.5% is included in the "very appropriate" category. . Meanwhile, for small group trials, the average percentage of 84.3% is included in the "very feasible" category, and field trials have an average percentage of 85.5%, which is included in the "very feasible" category.
References
Aini, C.N. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Booklet pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya Untuk Siswa Kelas VIII MTs/SMP. Skripsi. IAIN Jember.
Ansori, I., Jaelani, A. K., dan Affandi L. Hamdian. 2020. Pengaruh Model Contextual Teaching And Learning dengan Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 9 Ampenan Tahun Pelajaran 2019/2020. 1(1): 33–41.
Ariadhy, S. Y., Sabar, N., Darol, A., Widya, H., dan Ferdiana, 2020. Pelatihan Pembelajaran Jarak Jauh di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3): 220-226.
Arsyad, A. 2019. Media Pembelajaran. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Awalludin. 2017. Pengembangan Buku Teks Sintaksis Bahasa Indonesia Deepublish: Yogyakarta.
Danish, J. A., Johnson, H., Nicholas, C., Cross Francis, D., Hmelo-Silver, C. E., Park Rogers, M., Askew, R., Gerber, A., And Enyedy, N. 2021. Situating Video As Context For Teacher Learning. Learning, Culture And Social Interaction, 30(PA), 100542
Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas. 2017. Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan SMA. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta.
Febriani, C. 2017. Pengaruh Media Video terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar The Effect of Video Media on Learning Motivation and Cognitif Learning Outcomes in Natural Science Subject of the Fifth Grade Students of Elem. Jurnal Prima Edukasia, 5(1): 11–21.
Fitriah, M. 2018. Komunikasi Pemasaran Melalui Desain Visual, Penerbit Deepublish, Yogyakarta.
Kasali, R. 2018. Self Distruption. Mizan. Yogyakarta.
Octiana, N., Rahmawati, D., Relsas, Y., dan Syamsurizal. 2020. Validitas Booklet pada Materi Pola Pewarisan Sifat pada Hukum Mendel sebagai Suplemen Pembelajaran Genetika di SMA. Jurnal Pendidikan Biologi. 5(3): 165-170.
Pelangi, G., 2020. Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2): 79–96.
Pralisaputri, K.R., Heribertus, S., dan Chatarina, M. 2016.Pengembangan Media Booklet Berbasis SETS Pada Materi Pokok Mitigasi dan Adaptasi Bencana Alam Untuk Kelas X SMA. Jurnal GeoEco. 2(2): 147-154.
Prasela, N., Witarsa, R., dan Ahmadi, D. 2020. Kajian Literatur Tentang Hasil Belajar Kognitif Menggunakan Model Pembelajaran Langsung Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2): 209–216.
Raaihani, R. 2021. Penggunaan Media Pembelajaran Infografis (Canva) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem. Skripsi. FKIP UNPAS.
Rahmawatih, A.N., Ari, Y., dan R, S. 2017. Pengembangan Booklet Berdasarkan Kajian Potensi dan Masalah Lokal Sebagai Bahan Ajar SMK Pertanian. Journal of Innovative Science Education.6 (2): 14-22..
Resmini’, S., Satriani, I., dan Rafi, M. 2021. Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Sliwangi, 4(2): 335–343.
Salam, M. Y., And Mudinillah, A. 2021. Canva Application Development For Distance Learning On Arabic Language Learning In Mts Thawalib Tanjung Limau Tanah Datar. 23(2): 101–111.
Septiwiharti, L. 2015. Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk Booklet Sejarah Indonesia pada Materi Pertempuran Lima Hari di Semarang Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Semarang Tahun Ajaran 2014/2015. Jurusan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial.Universitas Negeri Semarang. Semarang.
Sharon E. Smaldino, dkk, 2014. Instructional Technology & Media For Learning: Teknologi Pembelajatan dan Media untuk Belajar, PT Fajar Interpratama Mandiri, Jakarta.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta. Bandung.
Suryadi, A., 2020. Teknologi dan Media Pembelajaran, Jilid I. CV. Jejak, anggota IKAPI. Jawa Barat.
Syaparuddin, S., dan Elihami, E. 2020. Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Video. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1): 187–200.
Triningsih, D.E. 2021. Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents, 15(1): 128-144.
Wati, E.R. 2016. Ragam Media Pembelajaran, Kata Pena, Jakarta.
Widyaningtyas, R. dan Rika, W.S. 2023. Modul Pengantar Kuliah Pengembahan Bahar Ajar. Elearning Unla: Bandung.
Wijaya, dkk. 2016. Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Strategi Pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajaran (KNPMP I) Universitas Muhammadiyah Surakarta, 210-215.
Wulandari, T. dan Mudinillah. A. 2022. Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JUMIA), 2(1): 102-118.
Yani, A. Muhsyanur, Sahriah, Haerunnisa dan Sri, S. 2018. Efektivitas Pendekatan Saintifik dengan Media Booklet Higher Order Thinking Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA di Kabupaten Wajo. Jurnal Biologi Science & Education. 7(1): 1-12.
Zulherman, H. G. P. P. 2021. Analysis Of The Needs Of Animated Video Media Based On The Canva Application In Science. 6(April), 22–29.