PENERAPAN METODE DEMONTRASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) KELAS III SD NEGERI 013 RAMBAH KABUPATEN ROKAN HULU TAHUN PELAJARAN 2016/2017

  • Sutarno Sutarno

Abstract

This study aims to improve the social science skills of students, through working on the plan and cardinal points. This technique is a form of developing learning activities to determine the plan and cardinal points correctly. The research subjects were grade III students of SD Negeri 013 Rambah Rokan Hulu in the 2016/2017 academic year. The research approach used is qualitative, while the type of research is Classroom Action Research (PTK). This study used 2 cycles, each cycle consisting of 4 stages, namely planning, implementing, observing and reflecting. The data analysis technique uses an interactive model analysis technique which consists of 3 components, namely: (1) data reduction (2) data presentation (3) drawing conclusions. Class III students of SD Negeri 013 Rambah. This can be seen from the increase in the percentage of results in cycle 1 and cycle 2. The final result of the implementation of this class action is that out of 21 students only 1 has not reached the KKM. Meanwhile, 20 students have fulfilled the KKM and even their scores are above the KKM

Downloads

Download data is not yet available.

References

Depdikbud, 1997, Pembuatan dan Penggunaan Alat Peraga Sederhana, Jakarta, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
Depdiknas,2006, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Jakarta Departemen Pendidikan Nasional
Depdiknas2008, Metode Silabus Kelas III Jakarta, Departemen Pendidikan Nasional Djamarah, SB,; Zein. (2005), Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rhineka Cipta
Mustafa, Nur dan Mukhyar Buchori, 2006, Strategi Pembelajaran, Pekan Baru, Cendikia Inseni
Pusat Kurikulum (2002), Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Bhakti Dharma, Universitas terbuka
Said, M, dkk,2004, Pengetahuan Sosial untuk Sekolah Dasar kelas III, Erlangga, Jakarta
Said, M, dkk2006, Ilmu Pengetahuan Sosial Terpadu untuk Sekolah Dasar Kelas III, Erlangga, Jakarta
Slameto (1995), Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya, Jakarta: PT Rhineka Cipta
Sudjana (200), Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosda Karya
Suprayekti.(2008), Pembaharuan Pembelajaran di SD, Jakarta: Universitas Terbuka
Wardani, I.G.A.K.; Wihardit, K.; danNasoetion, N. (2007), Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Universitas Terbuka
Wrdana,data,dkk, 1997, Ilmu Pengetahuan SOsial untuk Sekolah dasar Kelas III, Jakarta, Balai Pustaka
Werkanis, Hamadi, Marlius. (2005). Strategi Mengajar dalam Pelaksanaan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Riau: Sutra Benta Perkasa
Winataputra.;S.Udin.(2004) Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka.
WinataputraS.Udin.(2007). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka
Published
2021-04-04
How to Cite
SUTARNO, Sutarno. PENERAPAN METODE DEMONTRASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) KELAS III SD NEGERI 013 RAMBAH KABUPATEN ROKAN HULU TAHUN PELAJARAN 2016/2017. Indonesian Journal of Basic Education, [S.l.], v. 1, n. 3, p. 374 - 380, apr. 2021. ISSN 2615-8523. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/IJOBE/article/view/392>. Date accessed: 17 june 2025.