PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS BERITA PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MENGGUNAKAN MEDIA FOTO PERISTIWA PADA SISWA KELAS VIII C SMP NEGERI 6 TAMBUSAI UTARA TAHUN PELAJARAN 2017/2018

  • Islamidar Islamidar SMP Negeri 06 Tambusai Utara

Abstract

This study aims to improve and enhance students 'writing skills, especially writing news texts, as well as motivating and fostering students' interest so that they are interested in taking part in learning to write news text using the event photo media. The method used is classroom action research. C SMP Negeri 6 Tambusai Utara, Rokan Hulu Regency. a total of 24 students Teacher observation results showed a good increase and change from the first cycle of the first meeting to the second cycle of the second meeting, namely from 71.1, 77.78, 86.66 to 93.33. Student learning outcomes show a good improvement and change from the first cycle of the first meeting to the second cycle of the second meeting, namely from 72.91, 76.37, 81.04 to reach 84.45. Teachers are expected to be able to continuously carry out learning activities by linking real problems to students using learning resources and preparing creative steps for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi, dkk. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arsyad Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Depdiknas. 1991. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi 2. Jakarta: Balai Pustaka.
Djuraid, Husnun N. 2006. Panduan Menulis Berita. Malang: UMM Press.
Fitriyanti, Laela. 2015. “Peningkatan Keterampilan Menulis Berita Dengan Media Tajuk Rencana Pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 5 Kaliwiro Tahun Pelajaran 2014/2015”. Skripsi. Purworejo: Universitas Muhammadiyah Purworejo.
Junaedi, Fajar. 2015. Menulis Kreatif Panduan Menulis Ilmuah. Jakarta: Prenadamedia Group.
Maharani, Maesita.2008. Reportase Dasar dan Penulisan Berita.Permata Equator Media.
Moleong, Lexy. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Nugroho. 2009. “ Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Berita Menggunakan Model Quantum Teaching teknik TANDUR pada Siswa Kelas VIII H SMP Negeri 5 Semarang Tahun Pelajaran 2008/2009. Skripsi. Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Nurgiyantoro, Burhan. 2010. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: IKAPI.
Sadiman, Arief S, dkk. 2011. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudjana, Nana dkk. 2013. Media Pengajaran. Bandung: .Sinar Baru Algensindo.
Sudarman, Paryati. 2008. Menulis di Media Massa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sudaryanto. 2015. Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Linguistik. Yogyakarta: Universitas Press.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Afabet
Sukirno, 2013.Belajar Cepat Menulis Kreatif Berbasis Kuantum. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sumadiria, AS Haris. 2014. Jurnalistik Indonesia Menulis Berita dan Feature. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Tarigan, Henry Guntur. 2008. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Zainurrahman. 2011. Menulis dari Teori hingga Praktik. Bandung: Alfabet
Published
2020-07-15
How to Cite
ISLAMIDAR, Islamidar. PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS BERITA PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MENGGUNAKAN MEDIA FOTO PERISTIWA PADA SISWA KELAS VIII C SMP NEGERI 6 TAMBUSAI UTARA TAHUN PELAJARAN 2017/2018. Indonesian Journal of Basic Education, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 73 - 84, july 2020. ISSN 2615-8523. Available at: <https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/IJOBE/article/view/331>. Date accessed: 13 july 2024.