Strategi Pendekatan Sainstifik Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas VI Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits di Madrasah Ibtidaiyah (MI) As Sidiqiyah Kecamatan Siak
Abstract
By utilizing the Scientific Learning approach in an effort to enhance the critical thinking skills of students at As Sidiqiyah Islamic Elementary School, Siak District, this research aims to achieve that objective. The research method employed is qualitative, specifically descriptive research. The evaluation of the implementation of the Scientific Learning teaching strategy in improving students' critical thinking abilities in the subject of Al-Qur’an and Hadits yielded satisfactory results. This is evident from the observation of learning outcomes and activities conducted. The improvement in students' critical thinking skills when applying the Scientific Learning teaching strategy reached a percentage of 85%, categorized as good. The students' critical thinking abilities were also assessed as good. Supporting factors in this research involve students' curiosity, self-confidence levels, opportunities, time, and the selection of effective teaching strategies. On the other hand, inhibiting factors include a lack of students' curiosity, low self-confidence levels, time constraints, and the selection of teaching strategies that do not align with the students' needs.
References
Achmad, S. (2019). Pengembangan Pembelajaran Materi Qur’an Hadits Integratif-Inklusif Di Madrasah Aliyah. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24 (2), 262-277.
Asrori. (2019). Inovasi Belajar & Pembelajaran PAI: Teori Aplikatif. Surabaya: UM Surabaya Press.
Departemen Agama RI. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) untuk Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Depag RI.
Direktorat Pendidikan Madrasah. Depag. (2007). Model Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta Depag.
Etistika Yuni Wijaya, Dwi Agus Sudjimat, & Amat Nyoto. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan. Jurnal pendidikan, 1, 263–278.
Fahrurrozi, M. (2021). Urgensi Penguatan Keterampilan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran Qur’an Hadist. Jurnal Penelitian Keislaman, 17(1), 39-50.
Fitrah, A., Yantoro, Y., & Hayati, S. (2022). Strategi Guru dalam Pembelajaran Aktif Melalui Pendekatan Saintifik dalam Mewujudkan Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(2), 2943-2952.
Hanafiah, N., & Herlina, L. (2019). Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran DI MA Kabupaten Bandung. Nusantara Education Review, 2(2), 109-116.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Imron, M. (2016). Implementasi Metode Saintifik Pada Mata Pelajaran Al Qur’an Hadits Di Madrasah Aliyah Negeri Lamongan. Akademika, 10 (1), 42-45.
Khakim, L., et al. (2020). Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Hadis Di SMP Islam Tanwirul Hija Sayung Demak. Prosiding Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira, 1530-1540.
Manan, A., & Imron, M. (2020). Implementasi Metode Saintifik pada Mata Pelajaran al-Qur’an Hadits Kelas XI IPS di Madrasah Aliyah Negeri Lamongan. Akademika, 14(01), 49-58.
Mulyasa, E. (2014). Pengembangan Dan Implementasi Kurikulum 2013. Cet. IV. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. E. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung. PT. Remaja Rosdakarya.
Musfiqon. Dkk, (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Cet. I. Nizamia Learning Center Sidoarjo.
Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Satria, T. G. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Melalui Pendekatan Saintifik Pada Anak Kelas IV Jakarta Barat. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 114-120.
Suryabrata, S. (2008). Psikologi Pendidikan. Cet. I. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Yusuf, M., & Darimi, I. (2021). Implementasi Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Revisi Pada Madrasah Aliyah Peminatan Ilmu Keagamaan di Aceh. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(4), 783-789.